13 مارس 2023- بر اساس مطالعه ی جدید محققان Northwestern Medicine، افراد باردار باید چند ساعت قبل از خواب، چراغ‌ های خانه خود را کم نور کنند و صفحه نمایش (مانیتورهای کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند) خود را خاموش یا حداقل کم نور کنند تا خطر ابتلا به دیابت بارداری را در خود کاهش دهند.

زنانی که در این مطالعه چند مرکزی به دیابت بارداری مبتلا شده بودند، سه ساعت قبل از شروع خواب در معرض نور بیشتری قرار گرفتند، اما تفاوتی از نظر قرار گرفتن در معرض نور در طول روز یا میزان و کیفیت خواب یا سطح فعالیت، با افرادی که به دیابت بارداری مبتلا نبودند، نداشتند.

این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور "قبل از خواب" ممکن است یک عامل خطر ناشناخته و در عین حال به راحتی قابل تغییر برای دیابت بارداری باشد.

شواهد رو به رشد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور در شب قبل از خواب ممکن است با اختلال در تنظیم گلوکز در بزرگسالان غیر باردار مرتبط باشد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد تأثیر قرار گرفتن در معرض نور عصر هنگام بارداری بر خطر ابتلا به دیابت بارداری وجود دارد. دیابت بارداری، یک عارضه شایع بارداری است که پیامدهای سلامتی قابل توجهی برای مادر و فرزندان آنها دارد.

اعتقاد بر این است که این یکی از اولین مطالعات چند سایتی است که قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب را در مورد خطر ابتلا به دیابت بارداری بررسی می کند.

هشدار در مورد افزایش دیابت بارداری

دیابت بارداری در ایالات متحده و جهان در حال افزایش است. حدود 4.5 درصد از زنان در اولین بارداری که بین سال های 2011 تا 2013 زایمان داشتند، به دیابت بارداری مبتلا شدند که به طور متوسط 3.4 درصد در هر دوره ی سه ساله تا سال 2019 افزایش داشته است. در سال 2020، نرخ دیابت بارداری به 7.8 درصد از کل تولدها در ایالات متحده رسید.

دکتر کیم گفت: این هشدار دهنده است. دیابت بارداری باعث افزایش عوارض مامایی و خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و زوال عقل در مادر می شود. همچنین فرزندان با وزن تولد بالاتر، احتمال دارد به چاقی و فشار خون بالا مبتلا شوند.

دکتر کیم گفت: داده ها نشان می دهد که زنانی که دیابت بارداری دارند، در مقایسه با کسانی که در دوران بارداری قند خون طبیعی داشتند، تقریباً 10 برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

نور شدید قبل از خواب می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض نورهای روشن خانه و دستگاه هایی مانند تلویزیون، رایانه و تلفن های هوشمند باشد.

دکتر کیم گفت: ما از لحظه‌ ای که بیدار می ‌شویم تا زمانی که به رختخواب می‌ رویم، به مضرات بالقوه روشن نگه داشتن محیط فکر نمی‌کنیم. اما قبل از رفتن به رختخواب، باید چندین ساعت محیط را تاریک نگه داریم. احتمالاً برای هر کاری که به طور معمول در عصر انجام می دهیم به نور زیادی نیاز نداریم.دانشمندان نمی ‌دانند کدام منبع نور روشن باعث این مشکل می ‌شود، اما ممکن است همه آنها دخیل باشند.

او افزود: بنابراین سعی کنید نوری که در محیط شما وجود دارد را در سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب کاهش دهید، من پیشنهاد می کنم که از گزینه ی نور شب استفاده کنید و نور آبی را خاموش کنید، بهتر است در این مدت از رایانه یا تلفن خود استفاده نکنید. اما اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، صفحه نمایش را تا حد امکان کم نور نگه دارید.

اگر افراد باردار در بارداری اول دچار دیابت بارداری شوند، احتمال ابتلای آنها در بارداری بعدی بیشتر است.

قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب، ضربان قلب را افزایش می دهد و ممکن است منجر به چاقی شکمی، مقاومت به انسولین، افزایش فشار خون شود.

دکتر کیم گفت: قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب ممکن است متابولیسم گلوکز را از طریق فعالیت بیش از حد سمپاتیک تحت تاثیر قرار دهد، به این معنی که ضربان قلب قبل از خواب، زمانی که باید پایین بیاید، بالا می رود. به نظر می رسد این سطح از روشنایی سبب فعال سازی نامناسب پاسخ جنگ یا گریز در زمان استراحت می شود.

این داده ها نشان می دهد که فعالیت بیش از حد سمپاتیک ممکن است به بیماری قلبی متابولیکی منجر شود، که مجموعه ای از شرایط از جمله چاقی شکمی، مقاومت به انسولین، افزایش فشار خون و عدم تعادل لیپیدها است که همگی منجر به بیماری قلبی عروقی می شود.

این مطالعه بر روی 741 زن در سه ماهه دوم بارداری در هشت مرکز بالینی ایالات متحده بین سال‌های 2011 تا 2013 انجام شد. قرار گرفتن شرکت ‌کنندگان در معرض نور با یک اکتیگراف که روی مچ دست‌هایشان بسته می‌ شد، اندازه‌ گیری گردید. غربالگری دیابت بارداری برای این زنان در سه ماهه دوم بارداری، بررسی شد.

پس از تنظیم جداگانه برای عواملی شامل: سن، BMI، نژاد/قومیت، تحصیلات، بیمه تجاری، برنامه شغلی، فصل، مدت زمان خواب، نقطه میانی خواب، شاخص منظم بودن خواب و قرار گرفتن در معرض نور در طول روز، مشخص گردید که قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب به طور قابل توجهی با دیابت بارداری مرتبط است.

دکتر کیم گفت: نرخ رو به رشد دیابت بارداری تا حدی به افزایش شاخص توده بدنی و سن بالاتر افراد باردار نسبت داده شده است، اما حتی پس از تنظیمBMI و سن، دیابت بارداری همچنان در حال افزایش است. ما چیزهای زیادی برای اثبات داریم، اما نگرانی شخصی من این است که نور ممکن است بطور بی ‌صدا به این مشکل کمک کند بدون اینکه بیشتر مردم متوجه پتانسیل مضر آن باشند. کاهش وزن بدن و ورزش نیز خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهد، که البته بسیار مهم است اما کمی تلاش و پشتکار می خواهد.

کم کردن نور چراغ ها یک تغییر آسان است

دکتر کیم گفت: کم کردن چراغ ها و نور محیط یک تغییر آسان است که می توانید انجام دهید. اکنون من سعی می کنم تا آنجایی که ممکن است نور محیط خانه را کم کنم. برای فعالیت های عصر مانند شام و حمام دادن بچه ها، شما به نور زیادی احتیاج ندارید.

نویسنده ارشد این مقاله دکتر Kathryn Reid، استاد پژوهشی عصب شناسی در فاینبرگ، گفت: این مطالعه اهمیت کاهش قرار گرفتن در معرض نور را در ساعات قبل از خواب نشان می دهد.

این مقاله با عنوان "ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور قبل از خواب در بارداری و خطر ابتلا به دیابت بارداری" در مجله آمریکایی زنان و زایمان طب جنین مادر در ده مارسمنتشر گردید.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230310/Light-exposure-before-bedtime-may-be-a-easily-modifiable-risk-factor-of-gestational-diabetes.aspx